salam

Wednesday 21 December 2011

lOve??



Assalamualaikum...hri ni ak nk citer psl cinta..love..pape la..satu dunia dh taw setiap rmaja mcm ak nih msty tgah mabuk brcinta kn??ahah..biase la 2..nme pon jiwa rmaja.Setiap insan yg ad di muka bumi ni pasti ade prasan cita..tol x?kalo x tu ad somthing wrong uh...!
Tapi kita kne slalu beringat krana cinta hidup kita boleh musnah n also because of love hidup kita bhagia..tol x?
Actually,cinta ni mrupkan mukadimah kpd prkhwinan.cube korg pikir-pkrkan..rnung2kn ad pasngan yg brcinta bagai nk rak,5 thun,10 thun tpi lastly x ke mne pon kn..tpi ad jga yg bru knl sblan or brcinta lpas khwin hidup mereka bhagia,aman, tol x?hahaha sbnrnya itu semua krja Allah..Dia yg tlh ttapkn ke mne cinta kita..dgn spe kita brcinta..lgpon Allah Maha Mengetahui..kita sebagai hmba hnya mmpu mrncng tpi Allah yg tntukan..
Contoh:: Rasulullah brkhwin dgn Siti Khadijah..walhal rasulullah adalh seorg pedgang yg memprdgangkn brg dagangan Siti Khadijah..malah sprti mana yg kita tau umur Siti Khadijah sgt jauh jika dbndgkan dgn umur rasulullah..tapi Rasulullah sgt mncintai dan mnyayangi Siti Khadijah..haa!inilh yg dnamakn takdir dan ktentuan Illahi.
Ada pndpt yg mgatakn bhawa cinta ini brguna skiranya mmbawa kpd prkhwinan.tetapi dlm Islam brcinta ini adlh HARAM.
Selain itu perlu diingatkan juga bahawa tindakan seseorang itu mengurat dan bercinta itu biasanya bertitik tolak daripada perasaan dan emosi, maka dengan itu mudah sekali terjerumus dalam perkara-perkara yang tidak baik.
Namun bgitu,rasulullah mnggalakkan umatnya spaya brcinta,syg-mnyayangi antara satu sama lain TETAPI jgnlah brlbih-lebihan.
Dalam sebuah hadis, Nabi bersabda: tanamkan dalam diri anak-anak kamu cintakan Allah, cintakan Rasul, cintakan ahli keluarga Rasulullah dan cintakan membaca Al-Quran.
Ini menunjukkan cinta itu suatu yang penting untuk diterapkan dalam diri setiap muslim sehinggakan Nabi s.a.w bersabda bahawa tidak masuk syurga sehingga kamu belajar cinta-mencintai diantara satu sama lain.
Remaja bercinta bukan suatu perkara yang melanggar fitrah. Ia satu fitrah tetapi perlu diaturkan bagaimana cara mereka bercinta. Cinta tidak boleh berdasarkan emosi semata-mata, REMAJA mesti ada rasa TANGGUNGJAWAB!!




p/s::kpd remaja2 di luar sna,kwn-kwn aku dan juga diri aku nih..korg pikir2knlah..rnung2knlah adkh cinta korg nih cinta yg mmbawa kpada kebaikan dan dbrkati Allah atau cinta yg bertuankan nafsu semata mata..sorry la kalo ad yg terasa..:)
semoga korg mndpat cinta yg dbrkati oleh Allah...amiin...